Partner serwisu
Biznes i przemysł

Leonardo: Austria potwierdziła zakup 12 samolotów M-346FA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Leonardo: Austria potwierdziła zakup 12 samolotów M-346FA
fot. Alessandro Maggia / Leonardo
Władze Austrii poinformowały, że zawarły oficjalne porozumienie z Włochami w sprawie zakupu i dostawy 12 samolotów Leonardo M-346FA (Block 20). Finalizacja tego zakupu było oczekiwana od miesięcy. Stało się to pięć lat po tym, jak ten neutralny kraj wycofał ze służby swoje szwedzkie samoloty szkoleniowe Saab 105.

Austria zdecydowała się nabyć Leonardo M-346FA, lekki myśliwiec wariantu M-346 Advanced Jet Trainer (AJT). Kontrakt może być wart około 1 miliarda euro, ale jego finansowanie zagwarantowano już wcześniej w wieloletnich planach finansowych i planie rozwoju ÖBH 2032+. Kluczowym aspektem dyskusji Austrii przed zawarciem umowy była współpraca przemysłowa w celu zaangażowania austriackich przedsiębiorstw, wniesienia wartości dodanej do gospodarki i wzmocnienia krajowego przemysłu.

Podpisana przez oba kraje umowa obejmuje także opcje zakupu 12 kolejnych samolotów tego typu oraz m.in. symulatora misji. Austriackie M-346FA mają być uzbrojone w kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze krótkiego zasięgu IRIS-T i zasobnik z 20 mm działkiem Nexter. Wyposażenie samolotów stanowić mają również łącze informacyjne Link 16 i zasobnik walki elektronicznej Elbit SPEAR.

Droga wyboru M-346FA

We wrześniu 2024 r. austriacka minister obrony Klaudia Tanner wspomniała, że Austria rozważa wspólny zakup samolotów szkoleniowych M-346 z Włochami. Samoloty włoskiej produkcji mają zastąpić flotę Saab 105, którą Austria wycofała w 2020 r. Wspomniane samoloty wycofano po 50 latach służby, pozostawiając lukę w możliwościach szkolenia pilotów. Aby rozwiązać ten problem, Austria dołączyła do International Flight Training School (IFTS), która również wykorzystuje M-346.

- Kupując te odrzutowce, rozwiązujemy znaczną lukę w możliwościach naszych sił powietrznych. Dzięki temu możemy przenieść 100 proc. szkolenia pilotów z powrotem do Austrii, jednocześnie znacznie zwiększając obronę powietrzną. Wzmacnia to także ochronę Austrii, jej ludności i naszą neutralność przed zagrożeniami powietrznymi - powiedziała wtedy Klaudia Tanner, szefowa austriackiego MON.

Wstępne raporty z września ub.r. wspominały również, że Austria poszukuje samolotu, który mógłby być wykorzystywany nie tylko do szkolenia, ale także do nadzoru powietrznego i obrony, uzupełniając flotę Eurofighterów. Późniejsze raporty potwierdziły, że Austria rzeczywiście pracowała nad zakupem M-346FA, uzbrojonego wariantu, który jest również wyposażony w radar. Austriackie Siły Powietrzne otrzymają łącznie 12 M-346FA, które zostaną dostarczone do bazy lotniczej Hörsching w pobliżu Linzu. Baza jest tą samą, w której wcześniej stacjonowały Saaby 105, które były podstawowymi samolotami szkoleniowymi w pułku lotniczym Fliegerregiment 3.

Samolot M-346

Alenia Aermacchi/Leonardo M-346 Master, to włoski samolot szkolno-treningowy, który dostępny jest również w wersji myśliwsko-uderzeniowej M-346FA. Produkowany jest przez włoskie konsorcjum Alenia Aermacchi, które obecnie jest częścią włoskiego koncernu Leonardo. M-346 Master obchodził w tym roku 20. rocznicę swojego pierwszego lotu. Samolot, uważany przez wielu za najbardziej zaawansowany obecnie dostępny samolot szkoleniowy, wprowadził wiele nowych technologii, aby ulepszyć szkolenie przyszłych pilotów myśliwców czwartej i piątej generacji, w tym najnowocześniejszy Ground-Based Training System oraz technologie Live Virtual and Constructive (LVC).

Oprócz wariantu szkoleniowego, Leonardo opracował wersję samolotu zdolną do walki, zwaną M-346 FA (Fighter Attack), znaną również jako Light Fighter Family of Aircraft (LFFA). Najbardziej widoczne różnice w stosunku do standardowej konfiguracji AJT to dwie szyny rakietowe na końcach skrzydeł, które zwiększają całkowitą liczbę punktów mocowania do siedmiu, nowe anteny i Defensive Aid Sub System (DASS).

M-346/M-346FA są obecnie użytkowane w służbie sił powietrznych Włoch, Republiki Singapuru, Izraela, Polski, Kataru i Grecji. W ostatnim czasie, oprócz Austrii, wersję myśliwsko-uderzeniową M-346FA zakupiły także Turkmenistan i Nigeria.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Air Europa odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Air Europa odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Piotr Bożyk 23 maja 2025

LOTAMS: Pierwszy D-Check B787 na samolocie PLL LOT

Biznes i przemysł

Ostatni zbudowany MD-83 wrócił do latania

Biznes i przemysł

Ostatni zbudowany MD-83 wrócił do latania

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Air Europa odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Air Europa odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Piotr Bożyk 23 maja 2025

LOTAMS: Pierwszy D-Check B787 na samolocie PLL LOT

Biznes i przemysł

Ostatni zbudowany MD-83 wrócił do latania

Biznes i przemysł

Ostatni zbudowany MD-83 wrócił do latania

Mateusz Kieruzal 23 maja 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5